سبد خرید 0

وبلاگ

حداکثر بهره وری با مدیریت زمان 2

درنظر گرفتن پیامدها

اگر می خواهید از زمان خود به  بهترین شکل ممکن استفاده کنید. هنگامی که مشغول انجام کاری هستید یا از انجام کاری  طفره می روید به پیامد وتبعات آن فکر کنید .این فکر کردن به شما انگیزه می دهد تا کاری را  انجام دهید یا اگر کاری شما  را از هدفتان دور می کند آن را انجام ندهید.

برای مثال فردی قصد دارد کتاب بنویسد او برای خود شش ماه زمان در نظرگرفته است. فهرست کارهایی که باید انجام دهد را نیز تهیه کرده است .فهرست او شامل1) فرصت مطالعاتی برای موضوعی که قصد کتاب نویسی در آن حوزه را دارد.

2)گردآوری مطالب

3)تایپ  پیش نویس اولیه

4) ویراستاری واصلاح اولیه

5) کارهای مربوط به نشر وچاپ

حالا باید برای فهرست خود زمان تعیین کند .سه ماه مطالعه و گرد آوری خلاصه ی مطالب.

شش هفته نوشتن پیش نویس اولیه

دو هفته ویراستاری واصلاح اولیه

یک ماه آخر هم کارهای مربوط به نشر وچاپ.

اما به جای کار روی پروژه کتاب نویسی اش وقت خود را صرف تماشای تلویزیون ودیدن جدید ترین سریال ها واخباریا بازی های رایانه ای  یا گشت زدن در شبکه های مجازی کند چون جذاب تر است وپاداش فوری به او  می دهد.

درحالیکه اگر به او به پیامد کارهایی که انجام می دهد فکر کند به گونه ای جدی تر هدف خود را پیگیری می کند اگر چه گشت زدن در فضای مجازی وگذراندن عمر پای فیلم وسریال لذت وخوشی لحظه ای برای او ایجاد می کند.

اما پیگیری هدف بلند مدتش یعنی کتاب نویسی موجب کسب اعتبار و رساندن او به درآمد غیر فعال خواهد کرد .

پس زمانی که می خواهید کاری انجام دهید یا کاری را انجام ندهید فقط وفقط به تبعات کارتان فکر کنید همین.

مسامحه کردن خلاق

قانون بیست ،هشتاد یا اصل پارتو می گوید که بیست درصد کارها ،هشتاد درصد نتیجه ایجاد می کنند در حالیکه هشتاد در صد کارهایی که در طول روز  انجام می شود  فقط بیست درصد نتیجه می دهند .

در لیستی از ده کار مهم که در طی روز باید انجام شود دو کار از هشت کار دیگر خیلی مهم تر است چون در دراز مدت ثمره ونتیجه می دهند وچون رضایت فوری  یا نتیجه ی فوری ایجاد نمی کنند اغلب کنار گذاشته می شوند. موفق ترین افراد سعی می کنند ابتدا دو کار مهم روزشان را تشخیص دهند وآن ها را انجام دهند سپس اگر زمانی ماند کارهایی با اهمیت ونتیجه ی کمتر را پیگیری کنند وقتی شما کارهای مهم تان را در اولویت قرار می دهید .در صورتیکه خواستید اهمال کاری یا مسامحه کنید قطعاً شامل هشتاد درصد کارهای کم اهمیت می شود .وآسیب چندانی به زندگی واهدافتان نمی رساند.

انتخاب ارزشمند ترین کار

یکی از مهم ترین سؤالاتی که قبل ویا حین انجام هرکاری باید از خود بپرسید این است که در حال حاضر مفید ترین شکل استفاده از زمان برای من چیست؟

یا آیا اکنون درحال انجام ارزشمند ترین کار روزم هستم ؟

اگر شما این دو سؤال کلیدی را از خود بپرسید بی شک به بهترین شکل ممکن از زمان خود استفاده خواهید کرد .

در هرزمان روی یک کار دقیق شوید

یکی از زیان بخش ترین شیوه های کار کردن که امروزه بسیار هم متداول شده است مولتی تسکینگ multitasking یا چند وظیفگی است که کیفیت کارها را به شدت کاهش داده است.

تصور کنید شما در حین انجام یک کاری همزمان مسئولیت پاسخ گویی به تلفن ها، چک کردن دائمی ایمیل ها را نیز به عهده دارید.در این صورت  تمرکز شما به شدت افت خواهد کرد ودائماً مجبور هستید ذهن منحرف    شده ی خود را به نقطه ی نخست باز گردانید ودوباره از نو شروع کنید .

اگر می خواهید نرخ بهره وری خود را افزوده وبهینه از زمانتان استفاده نمایید

بهترین راه این است که کارها را دسته بندی کنید به جای پاسخ گویی بیست وچهارساعته به مخاطب به صورت تلفنی اگر خودتان مسئول هستید این امر را به چند روز در هفته وچند ساعت مشخص تبدیل کنید .

در شبانه روز ساعت های مشخصی را به چک کردن ایمیل ها اختصاص دهید و نیز تا زمانی که یک کار را به انجام نرسانده اید به سراغ کار بعدی نروید.

زمان را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید

یکی از کارهایی که به شدت به شما کمک می کند تقسیم زمان به بخش های کوچک تر است بدین شکل شما مجبور می شوید کارها را تمام کنید.

برای این کار استفاده از بازه های زمانی نود،شصت وسی دقیقه پیشنهاد می شود.

برای مثال اگر قراراست چندین قبض در طی ماه پرداخت شود یک روز مشخص می شود وبسته به تعداد آنها بین سی تا شصت دقیقه زمان برای پرداخت آن ها اختصاص داده می شود.

خودتان را درمسیر حفظ کنید

قطعاً وقتی برای خود هدفی تعیین می کنید ودر راستای هدفتان کاری انجام می دهید روزها وساعت هایی هست که خسته می شوید، کاری انجام نمی دهید و نا امیدی به سراغتان می آید .چون نتیجه در دراز مدت خود رانشان می دهد شما هم هر چه تلاش می کنید نتیجه ی دلخواهتان رقم نمی خورد بی شک از مسیر خارج می شوید .

اینجا ست که هدف همچون چراغ  روشنی بخش راهتان می گردد وشما که از مسیر خارج شده اید را به مسیر اصلی باز می گرداند.

اگر زمانی با این مسئله  روبه روشدید آگاه باشید که اولین نفر نیستید ونخواهید بود پس لطفاً لیست اهدافتان را چک کنید و خود را به مسیر اصلی برگردانید.

فقط با طرح این سؤال که: آیا در حال حاضر به هدف خود نزدیک می شوم یا دور؟

به فعالیت های پرارزش توجه کنید

 

هر یک از ما در طی بیست وچهار ساعت شبانه روز کارهای متفاوتی برای انجام دادن داریم ؛که اگر همه ی آنها را انجام دهیم زمان کافی برای انجام کارهای با ارزش خود نخواهیم داشت. اگر می خواهید بهره وری تان افزایش یابد به فعالیت های پر ارزش که تبعات ونتایج زیادی در زندگی وآینده تان به همراه دارند بیشتر توجه کنید.

عادت مدیریت زمان را در خود ایجاد کنید

تفاوت آدم های موفق با آدم های معمولی در نوع عادت هایی است که آنها دارند .

مثلاً یک ورزشکار عادت به ورزش کردن را در خود ایجاد کرده است ومی تواند بعد از چندی بدون ذره ای زحمت یا اراده به راحتی ورزش کند .

شما هم اگر عادت مدیریت زمان را در خود ایجاد کنید بعد از مدتی به راحتی از زمانتان به بهترین شکل ممکن استفاده خواهید کرد.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up