سبد خرید 0

وبلاگ

ده روش برای کاهش بی نظمی

اگر می خواهید در مدیریت زمان ومدیریت زندگی خوب عمل کنید در ابتدا لازم است که بی نظمی را مهار کنید یعنی نیاز دارید که هر چه بی نظمی در اطرافتان وجود دارد را به صفر برسانید تا پس از آن بتوانید به شیوه ای مطلوب برنامه هایتان را پیگیری کنید.یکی از مشکلاتی که افراد در مدیریت زمان دارند صرف زمان زیادی برای چیزهایی است که اصلاً ارزشی در زندگی ندارند مثلاً من اگر نامه های قدیمی مربوط به بیست سال گذشته را در کمدی نگه داری کنم عملاً هم فضایی واقعی اشغال شده است هم در ذهنم فضایی به آن نامه ها اختصاص داده ام

خیلی از مواقع نیز پیش می آید که زمان با ارزش خود را صرف پیدا کردن کلید ها ،گوشی تلفن ،حتی یک خودکار یا دفتر وکتاب می کنیم در حالیکه می توانیم همین زمان را صرف امری مهم تر سازیم.

اگراین روزها شما هم به دنبال راه حلی برای رها شدن از بی نظمی ها هستید یا اینکه به دنبال راهکاری برای مدیریت بهتر زمان هستید

این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با رفع بی نظمی ها هر چه بهتر زمان خود را مدیریت کنید.

 

1)از یک یا دو یکی را انتخاب کنید

هر وسیله ای که در منزل دارید یا قصد تهیه اش را دارید دو انتخاب پیش پای شما می گذارد یا آن را تهیه ونگه می دارید یا اصلاً نمی خریدش ودور می اندازیدش .

هر وسیله ای قرار است برای ما کاربردی داشته باشد اما اگر وسیله لباس یا ابزاری را بیش از یک یا دو سال در محلی از منزل نگه داشته ایم وهیچ استفاده ای از آن نکرده ایم نشانگر این است که بودن یا نبودن آن در کیفیت زندگی ما نقشی ندارد چه بسا نبودنش بهتر است بزرگترین مانع برای رها شدن از بی نظمی ها این است که انتخاب کنید با هر وسیله ای می خواهید چه بکنید.

 

 

2)مجدداً بررسی کنید

گاهی با خود تصمیم می گیرید که تعدادی از موارد ووسایل مهم را نگه دارید اما برای خلاص شدن ازشرهمه ی آنها هیچ وقت دیرنیست.مجدداً به چیزهایی که تصمیم گرفته اید نگه دارید نگاهی بیندازید ممکن است دوباره تصمیم بگیرید که آنها را دور بیندازید یا به کسی بدهید رها شدن از خیلی از وسایل معقول تراست چون مرتب کردن آنها همواره وقت زیادی از شما می گیرد.

 

3)از روش رده بندی کنترل بی نظمی استفاده کنید

در این روش وسایل را به سه گروه تقسیم می کنم دسته اول  وسایلی که مطمئنم آنها را نگه می دارم.دسته دوم وسایلی که آنها را دور می ریزم .دسته سوم وسایلی که نمیدانم دور بریزم یا نگه دارم یعنی شک دارم .کار با دسته اول ودوم راحت است چون مطمئن هستم اما اغلب بی نظمی ها نشأت گرفته از دسته سوم است.این دسته را هم سعی می کنم دوربریزم یا ببخشم  با این روش از شربی نظمی زیادی به یک باره خلاص میشوم.

4)یک دوست برای رفع بی نظمی بیابید

ما اغلب وسایل بی نظمی دیگران را راحت تر رفع ورجوع می کنیم به این طریق که دور ریختن بخشی از وسایل فرزندان یا همسر راحت تر از وسایل خودمان است پس یکی از روش هایی که کمک کننده است برای رها شدن از بی نظمی ها کمک گرفتن از یک دوست یا همسر در مرتب کردن خانه  است.

5)بازی تعیین تاریخ را اجرا کنید

اگر هنوز هم نمی توانید قانع شوید که چیزی را دور بیندازید آن را داخل جعبه ای قرار دهید وتاریخی روی جعبه بنویسید که دقیقاً یک سال بعد باشد در اینجا فقط تاریخ مهم است اگر متوجه شدید که آن تاریخ سررسیده وشما به هیچ چیزی از آن جعبه نیازنداشتید بدون هیچ نگاهی آن را دور بیندازید اگر برخی از آنها را نیاز داشتید آنها را مجدداً در جعبه ای کوچک تر نگه دارید.

6)وسایل را به کسی بدهید

وقتی بدانید آن وسیله بعداً دردستان کسی است که واقعاً به آن نیاز دارد خیلی راحت تر آن را رها می کنید به جای انداختن برخی از وسایل در سطل زباله آنها را به نیازمندان واقعی برسانید .

چیزی که شما اصلاً از آن استفاده نمی کنید دردی از کسی را برطرف می سازد.

7)اگر وسیله ای کار نمی کند ،آن را دور بیندازید

به دور واطراف منزل یک نگاهی بیندازید اگر وسیله ای خراب  است ،ساعت ، تستر،مخلوط کن ،سشوار یا هر وسیله ای یا فوراً آن را تعمیر کنید یا رهایش سازید اگر یک سال است که هیچ استفاده ای از آن نداشتید پس یعنی از این پس هم به آن نیاز نخواهید داشت .وسایل خراب را به هیچ وجه نگه ندارید گاهی تعمیر وسیله ای بیشتراز تعویض آن هزینه دارد.

8)هرکاری که می کنید وسیله ی خراب را در خانه نگذارید

اگر وسیله ای خراب شد آن را دوربیندازید یا به کسی بدهید می توانید مشکل آن را روی کاغذ بنویسید وپشت درب منزل بگذارید .سعی کنید نظم بصری را در خانه القا کنید اگر عادت دارید روی درب یخچال تعداد زیادی کاغذ بچسبانید یا حتی روی کابینت ها را پر از اسباب کنید همه را جمع کنید هیچ چیزی به اندازه نظم بصری به شما آرامش نمی دهد.

9)نمونه گیری کنید

گاهی نمی توانید هر چیزی که کودکان درست می کنند را به عنوان یادگاری نگه داری کنید از بین آنها چیزهایی که واقعاً زیبا ،خاص است را در فایلی نگه داری کنید نگه داری این قبیل اشیا هم به نوبه ی خود نیاز به فضای زیادی دارد پس برای نمونه گیری از وسایل هنری ودست ساز هم سخت گیری کنید.

10)عکس بگیرید

یکی از بهترین روش ها از ابزارووسایل وکارها وهنرهای دستی که حس ارزشی دارند وبه فضای زیادی نیاز دارند خیلی بزرگند اما نمی خواهید که آنها را دور بریزید عکس گرفتن از آنها است وساخت پوشه ای در لب تاب یا هارد اکسترنال است به عنوان خاطرات این گونه برای همیشه آنها را خواهید داشت .

مثلاً اگر فرزندتان عروسک واسباب بازی های زیادی دارد و به آنها علاقه دارد چند عکس یادگاری با آنها بگیرید سپس آنها رابه خیریه به کودکان دیگر ببخشید این گونه هم شما آنها را دارید هم کسانی که واقعاً به آن نیاز دارند.

یکی از ارکان استفاده بهینه از زمان رها شدن از بی نظمی هاست.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up