سبد خرید 0

وبلاگ

راهکارهای مقابله با فقرزمانی

معمول ترین عامل اضطراب دردنیای امروز داشتن کارزیاد ووقت کم است .

اغلب افراد با حجم زیادی از کار مواجه هستند که هر یک نیازمند صرف وقت است امروزه فقر زمانی یکی از متداول ترین نوع در کل جهان شناخته شده است .

برای غلبه بر هر نوع فقری کار زیاد چاره ساز است اما این نوع فقر چاره ای ندارد جز مدیریت زمان.

چرا مدیریت زمان مهم است؟

1) کاهش اضطراب

دنیای امروز دنیای اضطراب وتشویش وسردرگمی است .ریشه اضطراب نگرانی پیرامون آینده است امروزه با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی در کل جهان یکی از نگرانی های عمده افراد از شرایط اقتصادی در آینده است که زمینه ساز استرس در افراد گردیده ،اغلب افراد برای آسیب های کمتر در زمینه اقتصاد مجبور به کار بیشتر شده اند کارهای دوم وحتی گاهی شب کاری .اضافه کاری با ساعت های بالا ویا کاردر منزل همه ی این عوامل دست در دست هم داده اند تا گرانبها ترین سرمایه ی فردی که بی بازگشت است را بربایند همین امر منجر به افزایش فقر زمانی در بین افراد شده است .برای کاهش اضطراب ها یکی از کمک کننده ترین عناصر مدیریت زمان می باشد.

2)کارزیاد-وقت کم

همه دوست دارند تا با صرف کمترین زمان ممکن حجم زیادی از کارها را انجام دهند .مدیریت زمان به افراد کمک می کند تا کارهای مهم وباارزش بیشتری در زمان کم تری انجام دهند .

3) ارتقای شغلی وپیشرفت در زندگی

همه ی افراد دوست دارند که در زندگی خانوادگی ودر شغل خود

پیشرفت کنند ولی هر نوع پیشرفتی نیازمند صرف زمان است .نادان ترین افراد کسانی هستند که در حالیکه غرق در کارند برای یادگیری مدیریت زمان وقت وفرصت ندارند.

4)بررسی زندگی انسانهای موفق

بیش از صد سال است که مطالعات عمیقی درباره افراد موفق صورت گرفته است با این افراد مصاحبه های زیادی انجام شده تا معلوم شود چه طرز فکری دارند وچه می کنند .یکی از مهمترین عوامل موفقیت این افراد دید بلند مدت وبرنامه ریزی برای آینده همراه با مدیریت زمان به صورت حرفه ای عنوان شده است. موفق ترین های دنیا اغلب متخصصان مدیریت زمان نیز هستند.

5)زمان گران بها ترین سرمایه

زمان سرمایه ای که وقتی می گذرد، دیگر بازگشتی ندارد.هر نوع سرمایه ای شامل پول، طلا ،بورس با برشکستگی از دست می رود اما با تلاش دوباره ی فرد می توان آنها را به زندگی بازگرداند. اما تنها سرمایه ای که اگر بگذرد دیگر باز نمی گردد زمان است .

ملکه الیزابت اول ،ملکه انگلستان یکی از ثروتمند ترین ومتمول ترین زنان جهان بود که نصف مملکت به او تعلق داشت هنگامی که در بستر مرگ بود ،به پزشک خود رو کرد وگفت:”برای چند دقیقه وقت بیشتر حاضرم همه دارایی ام را بدهم.”

اما زمان منتظر اونیز نشد .

زمان منتظر هیچ یک از ما نمی ماند.

به قول شاعر:

بنشین بر لب جوی وگذر عمر ببین      کین اشارت زجهان گذرا مارا بس

اگر هر یک از دغدغه های بالا برای شما نیز پیش آمده لطفاً ادامه ی مقاله را با توجه بیشتری مطالعه بفرمایید.

راهکارهای مواجهه با فقر زمانی چیست؟

1)در مدیرت زمان تخصص پیدا کنید

یکی از مهارت هایی که انسان عصر تکنولوژی ،انسان عصر ارتباطات وسرعت  به شدت به آن نیازمند است مهارت مدیریت زمان می باشد .

مهارتی که مشخص می کند شما چگونه با زمان کم کارهای بیشتری را انجام دهید .لازمه ی کسب این مهارت نیز صرف وقت وانرژی است اما این کار همچون تیز کردن اره قبل از بریدن درختان جنگل می ماند قطعاً با اره ای تیزتر درختان بیشتری را می شود قطع کرد حتی اگر تیزکردن اره زمان ببرد.

پس لطفاً   صبورانه برای خبره شدن در این مهارت زمان صرف کنید وتا می توانید تمرین کنید تا متخصص شوید

2)تعیین اولویت کارها

هر یک از ما در طی شبانه روز کارهای مختلفی داریم ،که هر یک برای انجام شدن نیازمند صرف وقت هستند. یکی از راه های مقابله با فقر زمانی تهیه فهرستی از کارهای روزانه وسپس مشخص کردن اولویت کارها است هر صبح به لیست خود نگاهی کنید وبا انجام مهمترین کارها روزتان را شروع کنید انجام کارهای کوچک وکم اهمیت آسان تر واغلب نوعی تفریح به حساب می آیند اما باعث می شوند که از انجام کارهای مهم عقب بیفتیم شما با اولویت بندی کارها بر این وسوسه غلبه می کنید.پس لطفاً روزتان را با مهم ترین کارها مشخص کنید.

3)تمرکز کامل روی یک فعالیت برای زمان مشخص

مدام این سؤال را از خود بپرسید:”در این لحظه بهترین استفاده ای که می توانم از وقتم بکنم چیست؟”

وقتی پاسخ را یافتید ومهترین کار روز و هفته خود را مشخص کردید با تمرکز کامل وحذف عوامل حواس پرتی روی مهم ترین وظیفه خود زمان صرف کنید و با تمرکز کامل آن را انجام دهید تا تکمیل شود هرگز کارهایتان را نصفه رها نکنید .

4)با مهم ترین کارها شروع کنید

برایان تریسی یک کتاب کامل در زمینه شروع کارها با مهمترین ها دارد قورباغه ات را بخور وجز پرفروش ترین کتاب های دنیا شده است .

این نشان از اهمیت این موضوع دارد اغلب موفق های دنیا از آرامش صبح زود استفاده می کنند و مهم ترین کارهای خود را صبح زود که انرژی زیادی دارند وسایرین خواب هستند وهیچ حواس پرتی ، مزاحمتی برایشان ایجاد نمی کنند انجام می دهند.

5)همین الان شروع کنید

شما باید هر لحظه در حال انجام مهمترین کارهای خود باشید پس از همین الان  شروع کنید زمان رؤیایی هرگز از راه نمی رسد پس از همین الان شروع کنید کارهای مهم تان را مشخص کنید وبا تمرکز تا تکمیل انجام دهید.

6)آیا کاری که انجام می دهم مهمترین کار است

دائم این سؤال را از خود بپرسید که آیا کاری که انجام می د هید مهمترین کار است اگر شما در هر لحظه زندگی خود در حال انجام مهم ترین کار زندگی تان باشید چه رخ می دهد.

وقت طلاست جمله ای کلیشه ای ست که سالهای سال از آن استفاده شده است اما امروز با سرعت سرسام آور امور وقت بسیار ارزشمند تراز طلاست .

ممنون از توجه شما دوست عزیز که برای رشد وپیشرفت فردی خود ارزشمند ترین دارایی تان را به مطالعه این مقاله اختصاص دادید

با عمل به هریک از سرفصل ها می توانید در مدیریت زمان متخصص شوید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up