سبد خرید 0

وبلاگ

روش های ذهنی برای مدیریت بهتر زمان

اگر شما هم این روزها بین حجم انبوهی از کارهای ریز ودرشت گم شده اید واحساس سردرگمی می کنید. یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت بهتر زمان استفاده ازنیروهای ذهنی است. در مقاله پیش رو به 8 راهکار ذهنی که برای افزایش کارآمدی وبهره وری به شما کمک می کند اشاره خواهم کرد با ما همراه باشید.

1)صحبت های مثبت باخود

خیلی از مواقع فراموش می کنیم که انسان هستیم. با توانایی ها ،منابع محدودی از انرژی وزمان. دوست داریم کارهای زیادی را در زمان کوتاهی انجام دهیم از این رو در برنامه ریزی خود دچار اشکال می شویم. یعنی برای یک روز یا یک هفته خود حجم زیادی از کارها را در نظر می گیریم اما از پس آنها برنمی آییم وشروع به سرزنش خود می کنیم .درحالیکه اگر ابر انسان هم بودیم از پس این مقدار از کار برنمی آمدیم .

در این مواقع اولین کاری که باید کرد صحبت های مثبت با خود است خویشتن دوستی به شدت به ما نیرو وانگیزه ی ادامه می دهد وقتی به صورت مثبت با خود صحبت می کنید، سبب می شود تا با انرژی بیشتری به کارها ادامه دهید .ضمیر ناخودآگاه شما کلمات ،عملکردهاواحساساتی که با فرمان های جدید هماهنگ وسازگار باشد را سامان دهی خواهدکرد.

از این پس با خود بگویید:

عبارت تأکیدی 1)من در مدیریت زمان عالی هستم.

عبارت تأکیدی2)من همیشه در قرار های ملاقاتم دقیق وخوش قول هستم.

عبارت تأکیدی3)من منظم هستم.

عبارت تأکیدی4)به راحتی روی وظایف پربازده خود تمرکز می کنم.

عبارت تأکیدی5)من از وقتم به درستی استفاده می کنم.

2)خود را فردی با کارایی بالا تصورکنید

.قدرت ونیروی تصور وتجسم یکی از نیروهایی است که در هرزمینه ای به بشر خدمت بی نظیری کرده است.ضمیر ناخودآگاه شما بلافاصله تحت تأثیر تصاویر ذهنی شما قرار می گیرد.

در آینده به همان فردی تبدیل خواهید شد که اکنون در ذهن خود می بینید.

در کتاب رؤیای امروز دستاورد فردا  به طور مفصل درباره ی تصویر سازی ذهنی  توضیح داده ام.

پس با تمرین ذهنی خود را فردی منظم ،کارآمدو مؤثرتصور نمایید.

2)تمرین ذهنی

قبل از اقدام درباره ی کارهای مهم تان در یک مکان آرام وساکت که در آن کاملاً تنها باشید بنشیند یا دراز بکشید .سپس تصور کنید می خواهید کار مهمی را که به زودی قرار است انجام دهید را آغاز نمایید تصویری از این رویداد را در ذهن خود بسازید وآن را آشکارا ببینید.

مثلاً قرار است در جلسه ی مهمی شرکت کنید یا سخنران یک جلسه باشیدیا حتی قرار است در یک مهمانی شرکت کنید خود را آرام ،مثبت وخوشحال ودر کنترل کامل ببینید که به موقع در جلسه حضور یافته و در بهترین حالت ممکن ظاهر شده اید .

این تمرین را می توانید شبها در رختخواب انجام دهید خود را در بهترین حالت ممکن در حال انجام کارهای روز بعد تصور کنید.

4)ایفای نقش

روش دیگری که برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه به شما کمک می کند نقش بازی کردن است .شما باید نقش یک فرد منظم وکارآمد را بازی کنید .

تصور کنید زندگی صحنه ی اجرای یک نمایش است وشما قرار است به مدت یک سال نقش یک فرد منضبط ،منظم ،کارا ومتعادل را بازی کنید که همیشه از زمان خود به درستی استفاده می کند .وقتی وانمود می کنید که در مدیریت زمان مهارت دارید ،عملکردهایتان که کاملاً تحت کنترل هستند ذهنیت یا باوری را در ضمیر ناخودآگاه شما ایجاد می کنند که با آنها سازگاری دارد.

از همین الان بازیگر منضبط زندگی خود شوید.

5)الگو پذیری

زندگی خود را براساس رفتار افرادی برنامه ریزی کنید که از وقت شان به خوبی استفاده می کنند .به اشخاصی فکر کنید که به خاطر مدیریت خوب زمان درزندگی تحسین می شوند چنین افرادی را معیار والگوی خود قرار دهید .تصور کنید چنین شخصی در موقعیت های مختلف چه می کند وبعد خودتان همان کارها را انجام دهید.

همواره الگوی خود را تحسین کرده وبه رفتارهایی که شما می خواهید در خودتان ایجاد کنید در وجود او دقت کنید.

6)معلم شوید

اگر می خواهید درمدیریت زمان که همان مدیریت زندگی است استاد شوید ابتدا معلم شوید.یکی از اصول اساسی در تثبیت یادگیری تدریس همان مبحثی است که می خواهید در آن استاد شوید.

طبق یافته های محققان اگر ضمن یادگیری مطلبی به این فکر کنید که چه طور می توانید این مطالب را به سایرین آموزش دهید قطعاً بسیار سریع تر از زمانی که فقط قرار است آن را یاد بگیرید ودر زندگی شخصی تان به کار برید آن را خواهید آموخت.

7)الگوی اصلی دیگران شوید

در این صورت بسیار بهتر وکارآمد تر عمل می کنید .

تصور کنید دیگران شما را فردی نمونه وبرجسته در استفاده صحیح از زمان می شناسند که استانداردهای سازمان یا شرکت خود را با شما ورفتارهایتان تعیین می کنند در این صورت از زمانتان چگونه استفاده خواهید کرد ؟

آیا حاضر بودید که دائماً جلوی تلویزیون نشسته وبا کنترل کانال های آن راتعویض کنید؟

آیا به جای تماشای نود دقیقه ای فوتبال ترجیح می دادید خودتان یکی از بازیکن ها ی آن باشید حتی در باشگاهی نزدیک محل سکونتتان؟

آیا به جای تماشای برنامه های آشپزی به صورت هر روزه ترجیح می دادید همان زمان را به آشپزی به صورت عملی بپردازید؟

آیا به جای سپری کردن زمانتان به صورت بی هدف آن را هدفمند صرف موضوع مورد علاقه تان می کردید؟

هرکدام از ما فقط یک بار شانس وفرصت زندگی داریم پس با استفاده درست وبهینه از زمان این فرصت را به شایستگی زندگی خواهیم کرد.

8)عزت نفستان را افزایش دهید

عزت نفس تعیین کننده نحوه ی زندگی شماست.نقشی که خود انگاره شما در عملکرد ورفتارتان دارد غیر قابل انکار است .

خود باوری وعزت نفس روی تک تک رویدادهای زندگی شما اثر دارد.اغلب روانشناسان عامل شکل گیری یک شخصیت سالم را عزت نفس می دانند بهترین تعریفی که می توان از عزت نفس ارائه داد این است که:”چه قدر خود را دوست دارید .”وقتی خود را دوست داشته وبه خود احترام بگذارید رفتار وعملکردتان بهتر از زمانی است که چنین تفکری نسبت به خود ندارید.راه رسیدن به اوج عملکرد عزت نفس است .

عزت نفس اصل بنیادین موفقیت وخوشبختی است هدف تمام کارهایتان افزایش احساس عزت نفس وارزش شخصی یا جلوگیری از شکست خوردن از افراد وشرایط محسوب می شود .

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up