سبد خرید 0

عادت های خوب کاری

یکی از کلیدی ترین ویژگی ها در موفقیت فردی داشتن عادت های خوب است انسان بیش از اینکه کارها را به صورت ارادی و با آگاهی انجام دهد زاده ی عادت ها وناخود آگاه می باشد .

مغز انسان با حجم کمی که دارد اما بیشترین سوخت بدن وانرژی بدن را به مصرف می رساند از این رو زمانی که عمیقاً در حال فکر کردن هستید مصرف سوخت وساز مغز افزایش می یابد .همین مغز برای اینکه مصرف خود را به حداقل برساند هرکاری را به عادت تبدیل می کند کاری که به عادت تبدیل شود خود به خود واتوماتیک وار با مصرف کم انرژی انجام می گیرد .

برای اینکه به موفقیت دست یابید راه حل آن در این است که عادت های خوب در خود ایجاد نمایید تا کارها به راحتی انجام گیرند .

اغلب افراد در سازمان ها یا اداره های خود کارمندان ضعیف به شمار می روند غیر سازمان یافته ونامتمرکزند وحواسشان به راحتی پرت می شود وفقط 50 درصد از ظرفیت خود کار میکنند.اغلب نمی دانند چگونه کار باکیفیت تولید کنند.

چه شما کارمند هستید چه کارفرما مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

در ادامه 7عادت خوب کاری را به شما معرفی می نماییم.

1)همواره به مهم ترین وظیفه ای که بابت آن به شما حقوق می دهند دقت کنید

در محیط های کاری اغلب عوامل حواس پرتی بسیاری وجود دارد .همواره از خود بپرسید مهم ترین کاری که باید برای رسیدن به مهم ترین هدف انجام دهم چیست ؟

بدترین کار در اتلاف زمان خوب انجام دادن کاری است که اصلاً نیازی به انجامش نیست.

یکی از بهترین عادت ها در محیط های کاری توجه ودقت روی این مورد است که در هرلحظه آیا بهترین کار ممکن را انجام می دهم یا خیر؟

2)تمرکز انرژی خود تا پایان کار

تمرکز یعنی توانایی ادامه کار تا تکمیل شدن صد درصد آن است .تمرکز یعنی در خط مستقیم کار کنید تا بدون انحراف ووقفه از جای کنونی به مقصد خود برسید.برای حفظ تمرکز باید روی کار مهم با اولویت بالای خود کار کنید واز پرداختن به کارهای کم اهمیت در این مسیر بپرهیزید تا کار پایان یابد.

ازکوهنوردی پرسیدند :چگونه قله را فتح می کنی؟پاسخ داد :هنگام طی کردن مسیر از خود می پرسم که آیا هر قدم مرا به هدف نزدیک می سازد .این یعنی قدرت تمرکز.

شما هم اگر می خواهید به خواسته وهدف خود برسید باید به طور مداوم از خود بپرسید آیا این کار مرا به هدف نزدیک می سازد یا خیر؟

3)عادت تکمیل کار

یکی از مهم ترین عادت هایی که باید در خود ایجاد نمایید عادت تکمیل کردن کار است .

انسان با شور وشوق فراوان کاری را شروع می کند سختی هایی را در  طی مسیر متحمل می شود اما همین که به هدف نزدیک می شود به یکباره شوق وانگیزه ی خود را از دست میدهد.اگر می خواهید شخصیتی حرفه ای وکارآمد از خود در ذهن ها بسازید باید قادر باشید کارها را تا تکمیل شدن ادامه دهید نمی توانید یک شخص کامل وکارآمد را تصور کنید که قادر نباشد آن چه را شروع کرده به پایان برساند.همواره تصویر شخصیتی مؤثر از خود را در ذهن بسازید .شخصیتی کارا با بیشترین اثرگذاری شخصی قدرتمند با تمرکز بالا که همواره کارها را تا تکمیل ادامه می دهد .ذهن ناخود آگاه تفاوت تصویر وواقعیت را تشخیص نمی دهد از این رواگر همواره خود را با کارایی بالا تصور کنید کم کم این اتفاق در واقعیت نیز رخ خواهد داد.

4)مثل یک نابغه عمل کنید

تمام نابغه ها از سه جهت رفتار مشابهی دارند .اولین ویژگی :تمام نابغه ها برای حل مشکلات از روشی سیستماتیک ومنظم استفاده می کنند .هر زمانی که چیزی اشتباه می شود دست از کار میکشند وقبل از پرداختن به نتیجه یا اتخاذ عملی در راستای حل مشکل آن را با دقت مرحله به مرحله تحلیل می کنند.درنتیجه وقتی تصمیم می گیرند تصمیمشان بهتر از افرادی است که به جای تفکر نسبت به آن مشکل عکس العمل می دهند.

ویژگی دوم :حس تعجب است نابغه ها همواره به موقعیت ها با روشی نو وکودکانه همراه با کنجکاوی نگاه می کنند

ویژگی سوم: ذهن باز وانعطاف پذیر نسبت به همه چیز دارند اجازه می دهند ذهنشان آزادانه در حرکت باشد وقبل از نتیجه گیری تمام راه های ممکن را جهت رسیدن به موقعیت یا راه حل مسئله بررسی می کنند.همواره از خود می پرسند:”راه حل دیگر چه می تواند باشد؟”یک نابغه دارای ظرفیت بی نهایت زحمت کشیدن وتلاش کردن است .

هر کس بتواند به طور جدی روی یک موضوع تمرکز کند تا آن کار را به پایان برساند یا بر آن تسلط یابد کم کم در تمام حوزه ها بهتر عمل خواهد کرد و بی شک او یک نابغه خواهد شد.

5)زود بخوابید وسحر خیز باشید

یک عادت بسیار مفید برای افزایش کارایی تنظیم ساعت خواب وبیداری است همه ی ما برای افزایش بهره وری در کار به محیطی نیازمندیم که در آرامش وبا تمرکز کامل به انجام مهم ترین کارهای خود بپردازیم .محیط وزمانی که هیچ کس وهیچ چیز نتواند متمرکز کار کردن ما را به هم بریزد .اکثر انسان ها ی موفق دنیا زود می خوابند وصبح قبل از ساعت 5 بیدار می شوند .این ساعتی است که سایر انسان ها خواب هستند محیط آرامش نسبی دارد شب خوابیده اند وانرژی کافی برای انجام کارهای مهم دارند سرحال وبانشاط هستند شما می توانید قبل از رفتن به سرکار از ساعت 5تا 8 کار کنید وبعد به محل کارتان بروید.وقتی کارهای مهم خود را ابتدا انجام داده اید انجام سایر کارها در طول روز برایتان پاداش محسوب می شود.

6)بدون وقفه کار کنید

وقتی شما بدون وقفه با تمرکز کامل روی موضوعی کار می کنید ،کیفیت کاری که تحویل می دهید بسیار بالاست .

سعی کنید زمانی که به کار جدی مشغول هستید عوامل حواس پرتی را به صفر برسانید این زمانی است که عملکرد شما به بهترین شکل ممکن خود را نشان می دهد.مثلاً برای خود زمان مشخص کنید شصت یا نود دقیقه کارمتمرکز روی درب اتاق خود تابلویی نصب کنید که نوشته لطفاً مزاحم نشوید.تلفن را قطع کندی تا هیچ تماس مزاحم کارتان نگردد .در این شرایط بهتر تمرکز کرده وحجم بیشتری از کارها را انجام می دهید.

یک روش بسیار قدرتمند برای افزایش خروجی ورسیدن به نتایج بهتر وبیشتر است.

7)زودتر شروع کنید ،سخت تر کار کنید،دیرتر بروید

با این سه تکنیک بازدهی خود را دوبرابر کرده ورسیدن به نتایج را شتاب بخشید.

الف)یک ساعت زود تر از شروع ساعت کاری به محل کار خود بروید.

اگر صبح زود خانه را ترک کنید وزود تر به محل کار برسید در ترافیک نمی مانید.

کسی در محل کارمزاحم شما نمی شود می توانید کارتان را فوراً شروع کنید بهترین زمان برای برنامه ریزی روزانه همین یک ساعت است .

روزتان را برنامه ریزی کنید وطبق برنامه پیش روید.

ب)عادت کنید طی وقت ناهار که همه محل کار را ترک کرده اند بی وقفه کار کنید

اگر اداره شما غذا می دهد وقتی دیرتر از همه می روید معطل صف ناهار نمی شوید.

با ازدحام وتأخیر مواجه نمی شوید شما با دیرتر رفتن وزمان  خلوتی سلف سرویس زودتر می روید زودتر برمی گردید وخدمات بهتری دریافت می کنید.

ج)بعد از این که همه همکارانتان رفتند یک ساعت بیشتر در اداره بمانید وبه کارهایتان برسید

در این زمان بهترین کار سروسامان دادن به کارهای نیمه کاره است .میز کاری تان را مرتب کنید وبرای روز بعد خود برنامه ریزی کنید .

اگر این سه  تکنیک را باهم به کار برید سه ساعت زمان پربازده بدون هیچ مزاحمی با تمرکزبالا در انجام کارهایتان خواهید داشت.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up