سبد خرید 0

وبلاگ

چه طور هدف اصلی زندگی را تشخیص دهیم؟

سلام ،

شاید شما هم مثل من لیست طولانی از اهداف دارید،ومایلید که به همه ی اهداف خود برسید .نکته مهم وقابل تأمل در این زمینه این است که ظرف زمانی که در اختیار هر یک از ما قرارگرفته است محدود است وحتی با مدیریت درست زمان هم نمی توان به همه ی اهداف وبرنامه ها رسید البته اگر برای خود لیستی از صد هدف برتر که دوست دارید تا زمان حیات وزندگی به آن ها دست یابید را تا به حال نوشته باشید وهم چون من رؤیاهای بزرگی در سر داشته باشید .

برای این مهم باید اولویت بندی کرد

در ابتدا بنشینید ورؤیا پردازی کنید هر آنچه را دوست دارید تا در زندگی داشته باشید بنویسید این یک لیست آروز یا رؤیا است برای رسیدن به رؤیا ها باید این لیست تبدیل به لیست اهداف با اولویت بندی زمانی گردد.

هر چه قدر که لیست اهداف شما بلند تر باشد وبهترین مدیریت زمان را داشته باشید تا زمانی که در باره ی مهم ترین خواسته خود تصمیم نگیرید اتفاق مطلوبی در رسیدن به اهدافتان رخ نمی دهد .

اگر نمی دانید چگونه اهداف خود را اولویت بندی کنید ؟

ادامه ی این مقاله راهنمای خوبی برای شما ست.

یک) تصور کنید  همین فردا پول زیادی به دستتان می رسید؟

در آن صورت چه می کردید؟ آیا بی خیال اهدافتان می شدید یا برعکس آن پول را صرف رسیدن به یکی از هدف ها می کردید؟بعد از آن چه رفتار متفاوتی خواهید داشت ؟چه چیزی را در زندگی تان تغییر می دادید؟چه کاری را که در حال حاضر انجام نمی دادید را ،شروع می کردید؟چه کاری را کمتر وچه کاری را بیشتر انجام می دادید؟کجا می رفتید ؟با چه کسانی بیشتر ملاقات می کردید؟

همه ی این سؤالات به شما کمک می کند که بدانید در زندگی واقعاً دنبال چه چیزی هستید.بیشتر مردم از همه چیز عقب می مانند وخود را دست کم می گیرند زیرا احساس می کنند از نظر مالی محدود ودر تنگنا هستند.این بار تصور کنید پول به اندازه ی کافی در زندگی دارید آیا باز هم همین لیست آرزوها را دنبال می کردید،یا این بار تصمیمی متفاوت در زندگی اتخاذ می کردید؟

برای نوشتن لیست اهداف خود ،گام اول این است که شما هیچ محدودیت مالی ندارید در این صورت چه می کردید؟

دو)اگر بتوانید زندگی نامه خود را بنویسید،چه خواهید نوشت؟

یکی از عواملی که در تشخیص مهم ترین هدف شما کمک می کند نوشتن زندگی نامه تان است .

این که در مدت حیات وزندگی خود واقعاً چه کرده اید در زندگی چه دستاوردهایی داشته اید این ها همه وهمه به شما کمک می کند تا در تشخیص مهم ترین هدف زندگی تان راحت تر تصمیم بگیرید.با این کار داستان زندگی خود را قبل از رخ دادن نوشته اید.در این زمان که از زندگی خود می نویسید اگر به هر دلیلی از زندگی نوشته شده خود راضی نبودید می توانید آن را پاره کنید ودوباره بنویسید.تصور کنید که در مراسم خاکسپاری تان زندگی نامه تان را برای حضار می خوانند در آن زمان از شما چگونه یاد خواهد شد؟شاید با پاسخ به این سؤال گامی فراتر از هدفگذاری را طی کنیدوبه رسالت ومعنای زندگی خود پی ببرید.پس این بار دست به قلم شوید وزندگی نامه ی خود را قبل از رویدادن بنویسید.

سه )اگر بدانید که شکست نمی خورید در آن زمان با جرأت چه اهدافی را برای خود تعیین می کردید؟

اگر موفقیت شما در رسیدن به هر هدفی از قبل تضمین شده بود چه اهدافی برای زندگی تان برمی گزیدید؟

این واقعیت که می توانید هدفی را روی کاغذ بنویسید به این معنی است که به نوعی توانایی وپتانسیل رسیدن به هدف را دارید تنها محدودیت اصلی شما این است که به واقع چه قدر برای رسیدن به آن خواسته اشتیاق دارید؟

قدرتمند ترین شاخصی که موفقیت شما راتضمین می کند توانایی شما در تشخیص هدف بزرگ زندگی تان است؟

خیلی مواقع ما سراغ نوشتن اهداف نمی رویم چون می ترسیم که اگر نشد چه ؟اگر نرسیدم چه؟ دوست من هر هدفی در دل خود هدف دیگری دارد وآن رشد فردی من وشماست پس حتی اگر به هدف مشخصی هم نرسیدید جای هیچ نگرانی در زندگی نیست چرا که شما در مسیر رسیدن به همان هدف رشد خواهید داشت.

چهار)اگر قرار بود در طول روز فقط یک کار را انجام دهید کدام کار را انتخاب می کردید؟

آن کار یا فعالیت چه بود ؟روانشناسان دریافته اند که فعالیت هایی که بیشترین احساس عزت نفس را به شما می دهند ،معمولاً وظایف وکارهایی هستند که همواره دوست دارید انجامشان دهید.

همه ی ما به طور طبیعی دوست داریم  کارهایی را   انجام دهیم که استعداد ومهارت طبیعی در انجام دادن آن به نحو احسنت را داریم .

مثلاً اگر من فن بیان وسخنوری خوبی دارم دوست دارم ساعت ها حرف بزنم واز انجام این کار نهایت لذت ورضایت را خواهم داشت اما اگر در کار با نرم افزارهای کامپیوتری استعداد خاصی ندارم دائماً از انجام دادنش نیز طفره می روم. یا اگر در امور مالی استعداد وقابلیت ذاتی وخاصی دارم ناخودآگاه در طی روز به سمت کارهایی می روم که به نوعی به امور مالی مربوط است.

پنج)در حال حاضر سه هدف عمده بزرگ شما چیست ؟

اقدامک

لطفاً همین الان سه هدف اصلی وعمده خود را مشخص نمایید ……………………………………………………………………………………………………………………………..

از روش فهرست بندی سریع استفاده کنید یعنی در کمترین زمان ممکن این سه هدف را برای خود مشخص نمایید.

جواب شما همان قدر دقیق وروشن وواضح خواهد بود که سی دقیقه یا سه ساعت در باره اش فکر کنید.در این زمان که خود را تحت فشار زمانی حس می کنید ضمیر ناخود آگاهتان تمام اهداف ثانویه را حذف می کند وهدف وخواسته اصلی شما را به سطح رویی ذهنتان می آورد.

شش)سه نگرانی عمده شما در حال حاضر نسبت به زندگی تان چیست؟

اقدامک

لطفا همین الان سه نگرانی عمده خود را زیر سه هدف اصلی تان بنویسید

آنها را باهم مقایسه کنید دقیقا هدف اصلی شما برطرف کننده نگرانی اصلی تان هست ………………………………………………………………………………………………………………

با این کار یک تصویر لحظه ای  از زندگی خود به دست می یابید این پاسخ ها اطلاعات زیادی را درباره شما ارائه میدهد.

اگر اصلی ترین نگرانی حال حاضر شما وضعیت سلامت تان باشد اولویت هدفتان با ورزش رعایت رژیم غذایی خاصی خواهد بود

پس نگرانی شما درباره وضعیت سلامتتان است و هدف اصلی شما نیز می شود ورزش کردن یا رعایت رژیم غذایی خاص.

نگرانی شما وضعیت اقتصادی خانواده تان است و هدف اصلی تان کسب درآمد بیشترخواهد شد.

نگرانی شما وضعیت فرزندتان است در این صورت هدفتان می تواند کمک گرفتن از یک مشاور در حوزه فرزند پروری یا مطالعه کتاب یا دیدن آموزش هایی در این حوزه باشد.

با این تکنیک ها شما می توانید هر یک  از اهداف خاص خود را تشخیص دهید.

وزمانی که بتوانید اصلی ترین اهداف خود را در زندگی تشخیص دهید آن زمان است که زندگی تان رنگ وبویی دیگر خواهد گرفت.

آن زمان است که از محدود ترین منابع خود  یعنی ؛زمان ،پول وانرژی تان به بهترین شیوه ممکن استفاده خواهید کرد.

تمام منابع خود را در رسیدن به اهدافتان مصرف می کنید نگرانی هایتان از بین می رود می توانید پر قدرت به مسیر خود ادامه دهید .

پس لطفاً اندکی وقت صرف نمایید تا بتوانید مهم ترین اهداف خود را تشخیص دهید به این شکل زندگی تان تغییر خواهد کرد .

شما شگفت زده خواهید شد.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up