سبد خرید 0

وبلاگ

چگونه از زندگی خود شاهکار بسازیم؟

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که می خواهید از زندگی خود یک اثر هنری بسازید تا هر کس از کنار زندگی شما گذر کرد ساعت ها به تماشای سبک زندگی کردن شما بنشیند یا شما را الگوی خود قرار دهد .

اما با خود می گویید این امر چگونه ممکن است؟

در این مقاله به مواردی اشاره خواهم کرد که اگر آن را اجرا کنید دیر یا زود خواسته یا ناخواسته از زندگی خود شاهکار خواهید ساخت.

پذیرش مسئولیت صد درصدی

اگر شما فقط وفقط مسئولیت کامل زندگی تان را بپذیرید وبه دنبال شخص دیگری نباشید تا مشکلات ،ایرادات،بهانه ها را گردن او بیندازید آن گاه زندگی تان به شدت تغییر خواهد کرد .

خیلی از ما عادت کرده ایم که به محض روبه رو شدن با مسئله ای به دنبال مقصر آن مسئله می گردیم غافل از اینکه باید در ابتدا به درون خود نگاهی بیندازیم .

جیم ران یکی از پیشگامان سخنرانی های انگیزشی می گوید :روز پایان کودکی وشروع بزرگسالی روزی است که مسئولیت کامل زندگی ات را به عهده بگیری .

سال ها پیش زمانی که اندکی اوضاع اقتصادی به هم می ریخت ونوسان قیمت در دلار وبنزین وسکه وطلا رخ داد .

من وهمسرم به شدت دچار آشفتگی شدیم تازه ازدواج کرده بودیم تازه زندگی مان را تشکیل داده بودیم وبه نوعی از خانواده مستقل شده بودیم .تغییرات ناگهانی قیمت ها در زندگی ما فاجعه ای بود که زندگی نوپای ما را دچار تزلزل کرده بود .در ابتدا همه چیز را انکار می کردیم .امیدوار بودیم اوضاع اقتصادی به گذشته باز گردد.اما هیچ نشانه ای به بازگشت به حالت اولیه وجود نداشت .بار دیگر شروع کردیم به غر غر کردن نزد کسانی که هیچ کمکی از دستشان ساخته نبود یا اینکه نمی خواستند هیچ کمکی به ما بکنند وشاید هم از دیدن این وضعیت برای زندگی ما لذت می بردند.ما هم خام بودیم وبی تجربه .پس از چندی به خود آمدیم شرایط را پذیرفتیم ودیدیم توان وقدرت تغییر شرایط را نداریم وتنها کاری که از ما ساخته است تغییر خودمان وتلاش برای افزایش درآمد است .اما بهترین کاری که آن زمان انجام دادیم قبل از هرچیز شرکت در یک کلاس آموزشی در حوزه مالی بود .ابتدا دانش مالی خود را بالا بردیم .دانش مالی موردی بود که در هیچ یک از سطوح آموزشی از دوران ابتدایی گرفته تا دبیرستان ودانشگاه وحتی در خانواده هم به ما آموزش داده نشده بود .

پس از این دوره آموزشی بعد از آنکه طرز فکر ما نسبت به پول ودرآمد وبدهی ودارایی تغییر یافت گام بعدی پذیرش مسئولیت صد درصدی زندگی مان بود .زندگی مالی ما به شدت تغییر یافت واوضاع نابه سامان بهبود یافت البته ما از سال 88 ازدواج کرده ایم واکنون که سال 99 است تورم را بارها وبارها لمس کرده ایم ساده ترین مثال از گرانی ها قیمت سکه است مرداد ماه 1388 قیمت سکه تمام بهار آزادی دویست وبیست وهشت هزارتومان واکنون مهر ماه 1399 قیمت سکه تمام بهار آزادی به شانزده میلیون وپانصد هزار تومان رسیده است .تصور کنید از همان زمان تا به حال اگر ما مسئولیت زندگی خود را نپذیرفته بودیم چه اتفاقی می افتاد؟

گمان می کنید در یک رابطه عاشقانه شما چند درصد مسئول هستید؟

این که رابطه ای منجر به شکست ،از هم گسستگی ،طلاق می شود چه طور؟اگر هر کس قرار باشد پنجاه درصد مسئولیت برعهده بگیرد در آن صورت هنگامی که کوچکترین نقصی در رابطه پیش بیاید طرف مقابل را مقصر می داند وتصور می کند که در پنجاه درصد او کم کاری شده است واز طرف مقابل انتظار دارد تا در جهت بهبود اوضاع بکوشد اما اگر همین فرد صد درصد مسئولیت را از جانب خود بداند چه؟ قطعاً در هر شرایطی با پذیرش صد در صدی مسئله سعی در بهبود رابطه انجام می دهد واین گونه همه چیز روز به روز ساعت به ساعت بهتر وبهتر می شود.

وقتی شما صد درصد مسئولیت را ازجانب خود بدانید قدرت در دستان شما خواهد بود وهمه چیز بستگی به خودتان دارد در این صورت هرکاری که انجام داده یا نداده اید وطرز واکنش به اتفاقات خوشایند یا ناخوشایند زندگی تان شما مسئومل هستید .پس همواره تلاش می کنید، نا امید نمی شوید.

چگونه متوجه شویم که این مسئولیت را به طور کامل پذیرفته ایم؟

زمانی که دیگر احساس قربانی بودن نداشته باشید زمانی که درحال سرزنش کردن دیگران نباشید بلکه برای هر مسئله ای خودت به دنبال راه حل باشی .زمانی که احساس کنید برای کنترل سرنوشت تان قدرت نامحدودی دارید در این صورت است که شما مسئولیت صد درصدی را پذیرفته اید .

باذکر چند مثال موضوع را بیشتر برای شما باز می کنم.

مثلاً اگر برای دیر رسیدن به جایی ترافیک را سرزنش کنید این یعنی شما قربانی ترافیک شده اید اما انسان مسئول می داند در شهرهای شلوغ وپرترافیک باید کمی زودتر از معمول از منزل خارج شود.یا اگر به خاطر کاری که فرزندتان ،همسرتان یا همکارتان انجام داده است حال وحوصله ندارید در این صورت هنوز پذیرش امور را نپذیرفته اید .چون ما هیچ کنترلی روی رفتار واعمال اطرافیان خود نداریم بلکه تنها چیزی که تحت اختیار ماست فقط واکنش هایمان می باشد.با فرزند غیر منطقی نوجوان خود رابطه صمیمانه وگرمی نمی توانید برقرار کنید شاید مقصر اصلی را او بدانید اما می دانید هم اکنون کلاس ها وکتاب های بی شماری برای کمک وبهبود رابطه شما وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها مسئولیت را خود به عهده بگیرید.

طرز فکر مسئولیت پذیری صد درصدی بسیار قدرت بخش است وشما را به جلو می اندازد.

به شما تبریک می گویم با مطالعه این مقاله وآگاهی یافتن از مسئله ی  پذیرش مسئولیت صد در صدی گام اول را عالی برداشتید.

گام اول در مسیر موفقیت در هر امری آگاهی یافتن از آن موضوع است چرا که تا زمانی که من آگاهی نداشته باشم هیچ تغییری امکان پذیرنیست .

حالا نوبت به اقدام است

لطفا به مدت ده روز به مسائل پیش رو با دقت نگاه کنید ببنید شما چند درصد مسئولیت را می پذیرید؟

اگر قیمت دلار وطلا وسکه بالا وپایین می گردد دیگران را مقصر می دانید وقدم از قدم برای بهبود شرایط برنمی دارید یا شروع به بهبود شرایط شخصی خود می کنید؟

اگر با همسرتان بحث تان می شود او مقصر است یا شما یا هردو به یک میزان؟

اگر در محل کار با همکارتان اختلافی دارید چه کسی در این رابطه پیش قدم می شود تا اوضاع را بهبود بخشد؟

 

هرزمان که صد درصد مسئولیت را بپذیرید اوضاع وشرایط شما صد در صد بهبود می یابد.

به دنیای بزرگسالی خوش آمدید

هر زمان که مایل باشید می توانید از فایل صوتی این مقاله هم استفاده بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up