سبد خرید 0

وبلاگ

ماتریس آیزنهاور چیست ؟چه کمکی در برنامه ریزی به ما می کند؟

ژنرال آیزنهاور کارها را به لحاظ اهمیت به دودسته کارهای مهم وغیرمهم تقسیم کرده وبه لحاظ زمانی به دودسته فوری وغیرفوری .

شما هم می توانید ازاین جدول کمک بگیرید وکارهای خود را دراین بخش ها قرار دهید ببینید چه کارهایی مهم است ودرزندگی شما نقش پررنگی دارد، که اگرانجام شود یا انجام نشود تبعاتی درزندگی شما ازخود به جا می گذارد!چه کارهایی غیرمهم است انجام دادن یا ندادن آن نقش خاصی درزندگی ایفا نمی کند.

چه کارهایی فوری است باید بلافاصله انجام شود ویا چه کارهایی غیرفوری است وزمان درانجام دادن یا انجام ندادن آن خیلی  نقشی ندارد.

این کارشما را دربرنامه ریزی بسیارجلو می اندازد وباعث می شود تا کارهای مهم را که نتایج پراهمیتی درزندگی تان به بارمی آورند را تشخیص دهید.

بگذارید بیشتربرایتان توضیح دهم :

کارهای مهم وفوری (ضرورت) نام دارند.

ما را مجبورمی  کنند تا بلافاصله برایشان اقدامی انجام دهیم .

برای مثال وقتی شما فرزندی دارید یا باید ازکودکی مراقبت کنید وکودک شما گشنه است نمی توانید با خود بگویید :نوشتن مقاله مهم تراز تغذیه کودک است. بگذاراول مقاله را بنویسم بعد فکری به حال کودک می کنم خیر،تغذیه کودک یک ضرورت است شما ازهرکاری که درحال انجام آن هستید دست می کشید واول به امورات کودک خود می رسید.

یا بگذار این پست اینستا گرام را بگذارم بعد گریه کودک را آرام خواهم کرد.

دسته دوم کارها غیرمهم وفوری هستند نامی که می شود روی آن گذاشت بطالت است .

اغلب این کارها قابل واگذاری هستند واگرشما فرد باهوشی باشید سعی درواگذاری این کارها دارید. تصورکنید درآمد شما ساعتی پنجاه هزارتومان است شب عید است وکارهای شرکت شما به شدت افزایش یافته ازطرفی همسرتان دست تنهاست ونمی تواند به تنهایی ازعهده کارهای مربوط به خانه تکانی بربیاید !خانه تکانی برای شما یک کار غیرمهم تلقی می شود ولی فوریت دارد .8ساعت کارشما معادل چهارصد هزارتومان آورده دارد، اما کارشما برای شرکت بسیارارزشمند ومهم می باشد .کارگرروزمزد برای کمک به همسرتان دویست هزارتومان  می گیرد. هوشمندی می گوید این کاررا به یک کارگرروزمزد واگذارکن.

دسته سوم کارهای مهم وغیرفوری هستند که ما نام آن را ذکاوت می گذاریم .

فرق انسان های موفق وناموفق دراین قسمت برنامه ریزی مشخص می شود این کارها مهم هستند نتایج زیادی درزندگی ما رقم می زنند ولی فوری نیستند.

نقطه ای که اغلب افراد درآن تنبلی واهمال کاری می کنند هم اینجا ست.حالا فردا انجامش میدهم حالابماند بعداً وهیچ وقت هم زمان انجام آن نخواهد رسید. اگرکمی هوشمند باشید بهترازهرکس دیگری می دانید که این کارها همان کارهایی هستند که شما را یک عمرجلو می اندازند وبهتراست با داشتن برنامه ریزی دقیق فکری به حال انجام این نوع کارها بکنید.

دسته چهارم هم کارهای غیرمهم وغیرفوری هستند که به زبان ساده ترحماقت است انجام این نوع کارها.

عذرمرا بابت این واژه ای که به کاربردم بپذیرید خواستم تا با تمام وجود درک کنید که این نوع کارها چه هستند .

کاری که مهم نیست انجام دادن یا انجام ندادن آن هیچ تاثیری درزندگی بلند مدت یا حتی کوتاه مدت ندارد وکاری که هیچ فوریتی برای انجام ندارد اگرآن را انجام دهیم  نشانه چیست؟

مثلاً کودکی که درکی اززندگی ندارد، بیشتروقت خود را پای تلویزیون می گذراند وکارتون تماشا می کند ایراد خیلی بزرگی محسوب نمی شود ،البته می شود به پدرومادرش ایراد گرفت چرا که برایش برنامه ای درنظرنگرفته اند تا بهینه ازوقتش استفاده کند ولی  به خود کودک نه.

حال بزرگسالی را درنظربگیرید که دائماً درحال تماشای فیلم وسریال است وبه جزسرگرمی هدفی ازاین کار ندارد فقط می خواهد در لحظه خوش باشد آیا این کارجزحماقت چیزدیگری نام دارد ؟

مراقب باشید دردام این قسمت نیفتید.

کارهایتان را به طورمرتب با این ماتریس چک کنید ببینید درهرلحظه درحال انجام چه نوع کارهایی هستید.

ضرورت ،ذکاوت ،بطالت یا حماقت ؟

انتخاب با خود شما ست هیچ کس نمی تواند تمام عمرمارا مجبور به انجام هیچ کاری کند مگرخودمان.

 

موفق هدفمند ودرحوزه ذکاوت باشید.

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up