سبد خرید 0

وبلاگ

مزایای هدف گذاری چیست؟ضررهای نداشتن هدف چیست؟

مزایای هدف گذاری چیست؟ضررهای نداشتن هدف چیست؟

دراین مقاله میخواهم شما را بامزیت های هدفگذاری  وضررهای نداشتن هدف آشنا کنم ،شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا  هدف داشتن یا هدف نداشتن  سود یا ضرر  دارد؟

دردنیای پیچیده وبی ثبات این روزگار که هرلحظه با نوسانات شدید قیمت ها مواجه هستیم همه ی ما به نوعی عادت کرده ایم که چرتکه به دست بگیریم و سود وزیان هرچیزرا حساب کنیم ،اگرچیزی سودش اززیانش بیشتربود اقدامی درباره اش انجام می دهیم درغیراین صورت به دنبال چیزدیگری با سود بیشترمی رویم ووقت وپول وانرژی خود را درآنجا صرف  می کنیم .

هدف چیست ؟

شاید بهترین تعریف درباره ی هدف این گونه باشد:((خواسته های ما به صورت دقیق ،زمان دار،قابل سنجش وملموس برای خودمان وحتی دیگران ))،مثلا اگربگویم می خواهم لاغرشوم این هدف نیست یک آرزو یا رویا است اما همین که بگویم می خواهم در مدت زمان شش ماه ده کیلوگرم وزن خود را با ورزش ورعایت رژیم غذایی خاص کم کنم آرزوی من تبدیل به هدف می شود.

حالا چرتکه ها بالا شروع می کنیم:

یک)احتمال رسیدن به موفقیت را افزایش می دهد:بله احتمال چون گاهی ابروباد ومه وخورشید وفلک دست به دست هم می دهند تا شما به آرزو یا هدف خود نرسید .آقای ادیسون برای اختراع لامپ نهصدونود ونه ماده ی مختلف را امتحان کردند تا بالاخره تنگستن را کشف ونوررا به خانه ی ما هدیه کردند.اگرما جای ایشان بودیم به نظرشما بعد ازچند شکست تسلیم می شدیم ؟

پس درنظرداشته باشید گاهی هدف می گذاریم تلاش می کنیم ولی به هدف نمی رسیم اما همین که درمسیرگام برداشته ایم چیزهای بسیاری را تجربه کرده واندوخته ی مهارتی ودانشی مان افزایش یافته یک نوزاد برای اینکه یک جغجغه را دردست بگیرد چندین وچند بارخطا می کند تا درنهایت به موفقیت می رسد وجغجغه را می گیرد.

پس داشتن هدف به ما کمک میکند شانس موفقیت مان زیاد شود.

دو)هدف باعث سلامتی است :

شاید باورتان نشود اما علم نوین روانشناسی عامل بسیاری ازبیماری ها را به ذهن وروان ما مربوط  می داند ،دو نوع کنترل داریم بیرونی ودرونی.

 کنترل بیرونی: یعنی علت همه چیزرا به بیرون ازخود ربط دهیم.

کنترل درونی: یعنی ازکوزه همان برون طراود که دراوست.

وقتی ما برای خود هدف مشخص می کنیم یاد می گیریم که مسئولیت زندگی مان دست خود ماست وروی زندگی خود احساس کنترل داریم ازاین رو احساس سلامتی راتجربه می کنیم .آدم های هدفمند کمتربیمارمی شوند چون وقتی برای بیمارشدن ندارند.

سه )میزان بهره وری به شدت افزایش می یابد:

شنیده اید که پول پول می آورد یا موفقیت موفقیت. کسی که هدف دارد می داند ازمنابع خود یعنی زمان ،انرژی وپول خود درچه راستایی بهره ببرد: مثلا وقتی هدف دارید هرماه یک سکه یک گرمی طلا بخرید، قطعا ازخرج های اضافی ماهانه چشم پوشی می کنید تا با مازاد پول خود بتوانید به هدف خود برسید،یا وقتی قراراست یک کتاب دویست صفحه ای را در یک هفته مطالعه کنید اززمان وانرژی خود بهینه استفاده خواهید کرد واین یعنی بهره وری.

چهار)بی اهمیتی به حرف مردم :

کسی که هدف دارد وقتی ندارد به حرف مردم اهمیت دهد،چون می داند مردم بی نهایت سلیقه دارند.

وهریک ازما فقط یک بار به این دنیا می آییم و نمی توانیم همه ی وقت وانرژی خود را صرف راضی کردن دیگران کنیم .بلکه قراراست با این عمرپربارکارهای ارزشمندی انجام دهیم .

پنج ) افزایش رضایت اززندگی :

مردم فکرمی کنند آدم هرچه قدربیکارترخوشحال ترولی تحقیقات علمی ثابت کرده میزان رضایت اززندگی درافرادی که هدف دارند بیشتراست .

 

هدف نداشتن چه زیان هایی دارد؟

با نداشتن هدف همه ی مزیت هایی که در بالا ذکر کردیم را ازدست می دهید. یعنی وقتی کسی باری به هرجهت زندگی می کند :احتمال موفق شدنش به شدت پایین می آید.سلامتی جسمانی اش درخطر می افتد چون هیچ حس کنترلی روی زندگی اش ندارد انواع افکارمنفی ونامطلوب به ذهنش هجوم می آورد چون همه ی ما روزانه بین سی تا شصت هزارفکربه ذهنمان می آید اگرمثبت درجهت رسیدن به اهداف مطلوب وخدا پسندانه نباشد منفی است وشیطانی وباعث امراض زیادی می گردد.

بهره وری ودستاوردی وجود ندارد مثلا  همه ی درآمد به یکباره درابتدای ماه صرف تفریحات وخوشی های زود گذر می گردد ازاین رستوران به آن رستوران ازاین کافی شاپ به اون کافی شاپ و…یا همان مثال مطالعه، مگرمی شود فردی با مشغله من یک کتاب دویست وپنجاه صفحه ای مطالعه کند ؟

بله اکثربزرگان عادت مطالعه را داشته اند:چه حکما در اعصارگذشته چه بزرگان همین عصرودوران ازجمله جناب  بیل گیتس که به شدت اهل مطالعه بوده ویکی ازاسرارموفقیت خود را مطالعه عنوان کرده .

نکته خیلی خیلی مهم :تنها چیزی که به عدالت بین همه ی آدم های کره خاکی تقسیم شده بیست وچهارساعت وقت وزمان است که انسان هدفمندبه درستی و بهینه اززمان خود استفاده میکند ونتیجه اش میشود بیل گیتس: مدیرعامل مایکروسافت یا مرحوم استیوجابزمالک اپل ودیگری می شود جوانک بیکار همین روزگارکه ازعالم وآدم شکایت دارد.

((پس دوست من برای خود هدفی برگزین وزندگی را به گونه ای دیگرزندگی کن.))

 

 

اشتراک گذاری:
راهنمای دانلود:
  • لینک دانلود به صورت پارت های 1 گیگابایتی در فایل های ZIP ارائه شده است.
  • در صورتی که به هر دلیل موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید به ما اطلاع دهید.

پسورد فایل : پسورد ندارد

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up